Niisiis kujunevad hinnad idee poolest enampakkumise teel - keegi inimene või firma toodab midagi ja selgitab välja, kes kui palju selle eest maksma on valmis. Sellest lähtuvalt müüb ta tehtud kauba neile, kes selle eest kõige rohkem maksaksid. Eeldatakse, et valmisolek maksta lähtub reaalsest vajadusest - sellest, kui palju see kaup loob ühe või teise võimaliku ostja jaoks lisaväärtust või hüvet; väga lolli ostja puhul see loomulikult nii ei ole. Näiteks annab arvuti teadlasele palju rohkem lisaväärtust, kui sekretärile - teadlase eest teeb arvuti kiiresti töö, mis võtaks teadlasel aastasadu (mitte küll teadustöö, aga selle nüri töö, mis sinna juurde käib); sekretäri eest teeb arvuti kiiresti ära töö, mis võtaks tal mõned päevad (teksti kopeerimine või ümber trükkimine või võimalus kiiremini kirjutada). Seega müüb Intel teadlaste ja mängurite jaoks täisvõimsusel arvuteid, sekretäride jaoks selliseid, kus on üks jupp ära võetud ja mis on sellevõrra aeglasemad. See on inteli meetod saada raha, et protsessorite arendust jätkata - väärtusepõhine turu segmenteerimine. Sellised meetodid on õigustatud; nüüd küsimusele, et kas kasumi võtmine on tähtis...
Kui kauba hind läheks paika omahinnaga võrdselt, siis kehtiksid sellised stsenaariumid:
- Töötaja firmast saaks palka täpselt nii palju, kui palju ta sinna sisse paneb - saaks osta toidu ja öömaja, täpselt, sellega kõik piirduks. Kõik saaks ühtlast miinimumpalka.
- Talumees, kes paneb maha kartulid ja võtab pärast üles mitu korda rohkem kartuleid, saaks tagasi mahapandud kartulite raha pluss veel midagi. Väga automatiseeritud töö puhul saaks ta tagasi ainult maha pandud kartulite raha, maamaksu ja bensiini hinna, lisaks väikse protsendi masinate hinnast ja toiduraha.
Aga kui kauba hind läheks paika omahinna järgi, mida siis inimesed teeks, et rohkem raha saada:
- Kulutaks tarbetult väga palju toormaterjali.
- Võtaks tööle kordades rohkem töötajaid, kui vaja, et kasvatada omahinda.
- jne...
Ja mida see tähendab konkurentsis...
- Praegu, kui keegi suudab tootmiskulusid 10 korda vähendada (palgata paremaid inimesi, leida uusi töömeetodeid ja osta või ehitada uut tehnikat), siis kauba hind sellest kohe ei lange. Kauba hind langeb sedamööda, kuidas teised järgi jõuavad.
- Kui oleks teisiti - sellisel juhul lastaks kohe hind alla -, siis oleks see kõigi teiste jaoks täielik krahh - keegi hakkab järsku müüma asja sellise hinnaga, mis on mitu korda odavam, kui kõigi teiste tootmishind. Kliendid jääks ootama, et kõik laseks hinna alla ning tekiks situatsioon, kus see, kui keegi teeb uuenduse, oleks kohene ja üsna korralik turu solkimine.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar